Siirry pääsisältöön
Koti » Utställningar » Högforsin masuuni

Högforsin masuuni

Mitä ihmettä teki kaksisataa vuotta sitten jopa yhdeksän metrinen kuilu keskellä Karkkilan metsää? Syy löytyy lähialueen järvestä ja maaperästä. Alueelta oli löytynyt lupaava rautamalmiesiintymä.

Läpileikkaus multahirsimasuunista, joka esittää, miten myös Högforsin masuuni on rakennettu. Piippuun panostettiin ylhäältä kerroksittain rautamalmia ja puuhiltä. Kuumuudessa sulanut rautamalmi valui lopuksi ulos piipun pohjasta maantasolla olevasta pienestä aukosta. Sula rautamalmi käytettiin valutavarana tai annettiin jähmettyä takkiraudaksi.

Valurautakamiina Foebus nro. 1

Tämä kaunis jugend kamiina esiintyy ensimmäisen kerran valmistajan hinnastossa vuonna 1913, mutta ei sitä aikaisemmassa vuodelta 1908. Viimeisen kerran se mainitaan 1945 eli valmistusaika ajoittuu vuosille 1910-1945.
Valumalli on todennäköisesti saksalainen.
Högforsin vanhassa luettelossa kerrotaan käyttötiedoissa seuraavaa: Kamiinaa voi lämmittää antrasiittihiilellä ja koksilla. Se on varustettu sekä porras- että tasa-arinalla itseputoavalla luukulla tuhan ja palamattomien aineiden poistamiseksi.

Videotuotanto:
Valokuvaus, editointi: Ahmed Alalousi
Ohjaus, toimittaja: Kim Svennblad
Tuottaja: Länsi-Uudenmaan museo

Teksti: Kim Svennblad

Jaa

Lue myös

Billnäs gård

Jo pahasti rappeutunut talo Billnäsin ruukissa sai uudet omistajat ja uuden elämän. Pitkä ja haastava restaurointityö vaati aikaa, vaivaa,

Lue lisää
Kaksimastoinen purjelaiva, etualalla kalliopintaa

Hauensuoli

Haensuoli, eli kaksi paljasta merenkalliota Hangon edustalla, täällä Baltianmaan matkaajat ovat jättäneet nimensä ja vaakunansa 1400 luvusta lähtien 1700 luvun keskivaiheelle saakka.

Lue lisää
Närbild av sida på ånglok där enbart ett drivhjul syns. Ovanför numret 555 i gult, bottenfärg vagnsgrön

Rautatie

Suomi siirtyi 1800-luvun puolivälissä uuteen aikakauteen.Rautateistä ja niissä liikennöivistä voimakkaista höyryvetureista tuli askel askeleelta todellisuutta. Hanko-Hyvinkää rata otettiin käyttöön 8.10.1873.

Lue lisää