Suomi siirtyi 1800-luvun puolivälissä uuteen aikakauteen.Rautateistä ja niissä liikennöivistä voimakkaista höyryvetureista tuli askel askeleelta todellisuutta. Hanko-Hyvinkää rata otettiin käyttöön 8.10.1873. Kuva: Kim Svennblad
Pienoismallihöyryveturi ”Hangö”
Höyryveturi Hangön pienoismalli on rakennettu suhteessa 1:8 museohöyryveturi Heikin alkuperäispiirrustusten mukaan numerolla 555. Tämäntyyppinen kevyempi höyryveturi sopi hyvin Suomen olosuhteisiin ja sitä valmistettiin useita sekä Tampellassa että Lokomossa Tampereella, kuten myös Schwarzkopffilla Saksassa. Heikki liikennöi rautateillämme vuodesta 1915 lähtien aina 1970-luvulle saakka.
Alkuperäistä höyryveturi Heikkiä numerolla 555 säilytetään Rautatiemuseossa Hyvinkäällä. Pienoismallin on rakentanut Jan-Eric Nyström.
Kaappikello, 1870-luku
Kaappikello seisoi alun perin Tammisaaren rautatieaseman odotussalissa, seinänaapurina rakennuksen ulkopuolella asemalaiturilla olevalle kolmikulmaiselle asemakellolle. Kello on valmistettu Saksassa J.F. Weulen kellotehtaassa (nro 232) ja kuuluu J.F. Weulen 1870-luvun malleihin. Kaappikello sekä asemakello olivat yhtä kokonaisuutta. Asemalaiturin kellon aika säädettiin nimittäin odotushuoneen kaappikellon mukaan, kellot yhdistävän, seinän läpi kulkevan akselin avulla.
Samanaikaisesti Hangon ja Hyvinkään välille 1871 – 1873 rakennetun rautatien kanssa vihittiin käyttöön myös Tammisaaren rautatieasema, joka kuuluu kolmen alkuperäisen aseman joukkoon Hanko-Hyvinkää -radalla. Tammisaaren rautatieaseman on suunnitellut arkkitehti Knut Nylander ja se avattiin 8. lokakuuta 1873.
Teksti: Lena Dahlberg, suomennos Natalia Teikola
Toimittaja: Kim Svennblad
Videotuotanto:
Kuvaus ja editointi: Linus Westerlund
Ohjaus: Kim Svennblad
Toimittaja: Kim Svennblad
Suomennos: Laura Laukkanen
Mielenkiintoisia linkkejä:
Linkkejä koskien Hanko-Hyvinkää radan 150 vuotis juhlat ja perinnejuna Valtterin juhla-ajoa.
Alueemme monet ruukit, kuten esimerkiksi Fiskars, Billnäs, Åminnefors ja Fagervik, tarvitsivat puuhiiltä pitääkseen toimintansa käynnissä. Entä miten sitä valmistettiin ennen? https://youtu.be/qYo3g8GrGnE Puuhiili oli edellytyksenä sille,
Helmiä kuvanveistäjän kokoelmasta Museon taidekokoelmasta erottuu laajempi kokonaisuus veistoksia, jotka ovat materiaaliltaan pääsääntöisesti kipsiä. Aiheena on historiallisia henkilöitä, abstrakteja luomuksia, perheenjäseniä ja pehmeästi muotoiltuja naisvartaloita.
FOKUS - kyltti on roikkunut vanhan Fokustalon pääsisäänkäynnin yläpuolella, joka sijaitsi Karjaan Keskuskadun ja Laaksokadun kulmassa. Rakennuksen suunnittelivat arkkitehdit Martin Langenskiöld ja C-O Lindqvist,